Bavorský Caféroadster
BMW R Nine T
Text: Libor „Libabiba“ Kozinka, Ivan „Scoob“ Bezděk
Foto: Jan Altner
Jaký lepší dárek si mohl dát bavorský výrobce motocyklů, než tento vybroušený diamant, ctící všechny kvality a tradice značky, vyrábějící motocykly již od roku 1923. Roadster R Nine T, který si můžete různě upravovat díky bohatému příslušenství, vytvořil samostatnou kategorii, což potvrzuje i nebývalý zájem o motocykl ještě dřív, než se vůbec dostal do světových showroomů. Stane se stejnou legendou jako model GS?
Moderní historie
Již při potvrzení prvních informací o výrobě tohoto výročního modelu se dalo tušit, že BMW vybrousí motocykl do toho nejlepšího, co z jeho dílen může vyjet a spatřit světlo světa. A již první oficiální fotky daly tomuto předpokladu za pravdu… ale že bude o motocykl takový zájem asi tušil málokdo, což ukazují čísla prodejnosti, kdy už je polovina produkce (jedná se o cca 4000 ks) závazně objednaná. Všichni jsme tedy čekali na podzimní milánskou výstavu EICMA, až tohoto krasavce uvidíme na vlastní oči. Počty obdivovatelů v expozici vystavovatele potvrdily, že se BMW přesně trefilo do stylu motocyklu, který na trhu chybí a nejspíš tak i vytvořilo novou kategorii motocyklů – ale ukáže až čas, jestli i další výrobci vykročí tímto směrem.

Možnost projet se na stroji, který byl vyroben k devadesátému výročí zahájení výroby motocyklů v Mnichově, jsem nemohl v žádném případě odmítnout. Hned jak jsem ho u redakce zahlédl, mě zaujal design, jemuž dominují tradiční prvky starších bavoráků, například tenký trubkový rám, palivová nádrž, tvarem připomínající motocykly s mnohem starším datem v rodném listě nebo výrobní štítek na krku řízení, vypadající jak na prvních motocyklem značky, které jsou už vidět skoro jen v muzeích. Palubní deska umístěná v kapličce, které dominují krásné analogové budíky s chromovými kryty na okraji a bílými, díky své velikosti lehce čitelnými číslicemi. Levý budík zobrazuje údaje o rychlosti a pravý aktuální stav otáček motoru. Příjemné je i jejich oranžové podsvícení, evokující dobu dávno minulou. V horní časti spojující tyto budíky je umístěno pár nezbytných kontrolek, po otočení klíčkem se na vás rozzáří digitální displej spojující tyto „analogy“ v jeden celek. Ten zobrazí kromě hodin i průměrnou spotřebu, okamžitou spotřebu, celkový počet kilometrů, denní počítadlo kilometrů, v dolní třetině je pak umístěn ukazatel zařazené rychlosti, který poskytne společně s kontrolkou neutrálu dostatečnou kontrolu při hledání aktuální zařazené rychlosti. Hodnoty se přepínají tlačítkem přímo na palubní desce anebo tlačítkem „info“ na levém ovladači. Pohledu zepředu dominuje kulaté přední světlo, ladící se zbytkem stroje svou velikostí a obsahující i takovou „fajnovku“, jakou je logo výrobce umístěné na clonítku žárovky. Jak je u klasických motocyklů zvykem, nejsou tu žádná loukoťová ani paprsková kola, ale kola drátěná – to přední navíc drží zlatá USD vidlice o průměru 46 mm s možností nastavení, najdeme zde i radiální brzdiče Brembo. Trochu mě překvapil sériově montovaný tlumič řízení, který nebývá úplně standardní výbavou u ostatních výrobců.
Více najdete v časopise Motorbike