Mazda Iconic SP Concept – Budoucnost MX-5
13. 02. 2025 17:02Petr Hanke 15.11.2024 06:35 zdroj časopis automobil
Foto: Porsche
Synonymum rychlosti. Porsche Turbo – spojení, které se během posledních padesáti let stalo synonymem pro nejvyšší možnou dynamiku ve světě sériově vyráběných automobilů. Ve skutečnosti ale historie přeplňování u Porsche sahá ještě několik let za hranici půl století…
Slovo turbo má latinský původ a znamená smršť, vichřici nebo vír, od něj je odvozena turbína, jež dokáže energii kapalin a plynů svými lopatkami převádět na rotační pohyb hřídele, v automobilech jsou zdrojem energie odcházející výfukové plyny. A odtud je kousek k turbodmychadlu, spojujícímu turbínu s dmychadlem, které rotační energii naopak předává, v našem případě nasávanému vzduchu. Patent na turbodmychadlo si nechal již v roce 1905 zapsat Švýcar Dr. Alfred Büchi a u spalovacích motorů se použilo v roce 1918 v leteckých motorech. V automobilech se o přeplňování pomocí turbodmychadel začalo uvažovat již koncem třicátých let minulého století, nicméně první sériové aplikace se objevily až v 60. letech.
Foto: Porsche
U Porsche se první sériový přeplňovaný vůz – 911 Turbo – představil v roce 1974, nicméně cesta k němu ve Stuttgartu začala již na začátku 70. let v závodním oddělení. Po prvním vítězství Porsche v Le Mans se Němci chtěli vydat na dobytí seriálu Can-Am, kde se ovšem používaly mnohem výkonnější motory, než byl dvanáctiválec typu 917. Tehdejší šéf vývoje a závodního oddělení Ferdinand Piëch proto přišel s myšlenkou použít přeplňování turbodmychadly. Inženýři Hans Mezger a Valentin Schäffer se museli vypořádat s mnoha potížemi, a to zejména s dávkovatelností výkonu a teplotami. Proto konstruktéři vyvinuli malé turbodmychadlo s automaticky fungujícím obtokovým ventilem, jenž byl tehdy novinkou. Prvním Porsche vybaveným turbodmychadlem přeplňovaným motorem byl závodní vůz 917/10 Spyder v červenci roku 1971. Později jeho dvanáctiválec o objemu 4,5 litru disponoval výkonem 625 kW (850 k). Přeplňovaná Porsche následně drtila konkurenci v mnoha závodních sériích, přeplňované motory se dostaly z okruhů, kde byly použity i ve formuli 1, také na dálkové soutěže, ale ještě předtím do sériové výroby.
Snahu o použití přeplňování turbodmychadlem v modelové řadě 911 ukázal v roce 1973 koncepční vůz 911 RSR Turbo, který měl karoserii kombinující prvky ze sériové verze RS 3.0 a závodní RSR. Na boku za zadními koly měl velký nápis „turbo“, značící použití nuceně plněného motoru. Jeho základem byl šestiválec 2,7 l. Prvním Porsche 911 s přeplňováním tak byl vůz vybavený právě motorem 2,7 l, ale postavený zaměstnanci firmy v srpnu 1974 jako dárek k 70. narozeninám Luise Piëchové, sestře Ferryho Porsche. Toto „Turbo číslo 1“ mělo ještě klasickou úzkou karoserii, avšak první sériové Porsche 911 Turbo vybavené motorem 3,0 l již dostalo rozšířené blatníky a typický velký spoiler na zádi. Světovou premiéru mělo v říjnu 1974, tedy přesně před padesáti lety.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Vyhraj soutěž "Tři dny v Praze" pro dva s ubytováním v luxusním apartmánu na Malé Straně, kterou pořádá Auto-Inzerce.cz. Více ZDE.
Pro každý autobazar v ČR - za každých 20 vložených inzerátu nabízíme BANNER na 30 dní ZDARMA.
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno.
Kontaktujte nás
59 800 Kč
Mazda Iconic SP Concept – Budoucnost MX-5
13. 02. 2025 17:02