Jeep Avenger 4xe – Konečně do terénu!
05. 06. 2025 20:06Jiří Duchoň 04.06.2025 06:00 zdroj časopis automobil
Foto: Jiří Duchoň
Konečně do terénu! Avenger 4xe se stává první verzí své řady s pohonem všech kol, což příznivci od značky Jeep oprávněně očekávají! S kolegy z poroty COTY jsme jej exkluzivně, a jako první a ještě pod embargem, zkoušeli koncem března v Toskánsku.
Poprvé jsme se s Avengerem, nejmenším Jeepem v dějinách značky, seznámili na našich Tannistests v Dánsku již v září 2022. Tento typ v rámci aliance Stellantisu stanul na platformě e-CMP někdejší francouzské větve PSA, vyvinut byl v Itálii a jeho výroba nabíhala od podzimu toho roku v polském závodě Tychy. Jeep Avenger (viz AR 1/’23) nám byl prezentován jako plně elektrický automobil, ovšem již tehdy jsme vyzvěděli, že třeba pro Španělsko bude k mání i spalovací varianta. Aby byl zajištěn odbyt řady Avenger, zážehová verze se záhy stala skutečností (viz AR 4/’24) a ve vší tichosti ji rázem bylo možné pořídit na všech evropských trzích, které o ni stály (a byla jich většina). A to zabralo: šéf evropského Jeepu Fabio Catone nám nyní ve Florencii oznámil, že již přijali přes 160 tisíc objednávek na typ Avenger. Připomeňme, že se Avenger stal (jako historicky první Jeep) nositelem prestižního titulu evropský Vůz roku 2023 (COTY; viz AR 2/’23).
Foto: Jiří Duchoň
Dnes Jeep Avenger pořídíte s tříválcem 1.2/74 kW a manuální převodovkou za půl milionu, a připlatíte-li 70 tisíc Kč, obdržíte jeho mild hybridní provedení s „automatem“ (e-Hybrid). Srovnatelně vybavený elektromobil s akumulátorem 54 kWh a výkonem 115 kW (156 k) stojí od 729 900 Kč. Vždy s pohonem předních kol, s nímž ovšem ani s asistencí řízení trakce Selec-Terrain náročnějšími podmínkami neprojedete, a právě to má Avenger 4xe změnit. Poháněcí ústrojí je adaptováno ze stávajícího Avengeru e-Hybrid, ovšem doplněno je zadní nápravou s víceprvkovým zavěšením (místo vlečených ramen ostatních variant) a samostatným elektromotorem vzadu.
Ten má výkon 21 kW (28 k) a točivý moment 88 N.m, ovšem redukční převod 22,7:1 jej na kolech znásobí až na 1900 N.m. Díky tomu vůz prý zdolá 40% stoupání na šotolině a 20% v momentě, kdy se přední kola ocitnou zcela bez adheze. Avenger 4xe zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,5 sekundy a jede až 194 km/h, což je o 1 s méně, resp. o 10 km/h více než u Avengeru 1.2 Turbo a e-Hybridu s předním pohonem. Proti mild hybridu s předním pohonem výrobce slibuje zvýšení kombinované spotřeby paliva jen o 0,4 l/100 km, a to i přes zvýšení pohotovostní hmotnosti o 187 kg. Brzdy s většími kotouči na obou nápravách Avenger 4xe přebírá z citelně těžšího elektromobilu. Sedmnáctipalcové ráfky obouvají výhradně pneumatiky 215/60 s celoročním dezénem. Ani v tomto provedení toho však Avenger mnoho neutáhne: i brzděný přívěs může mít hmotnost do 920 kg.
Foto: Jiří Duchoň
Avenger 4xe zvenčí zaujme upraveným předním nárazníkem s ochranou proti oděrkám či pevným tažným okem vzadu, uvnitř pak například odolnějším čalouněním a logy 4xe. Z pohledu mechaniky vůz dostal ocelový ochranný kryt pod motorem, brodivost narostla na 400 mm a světlá výška nabyla o 10 mm na 210 mm. V kombinaci s upravenými nárazníky a dalšími úpravami to znamená zlepšenou průchodnost terénem, nájezdový úhel činí 22° (+2°), přechodový 21° (+1°) a výjezdový 35° (+3°). Schopnosti tohoto relativně lehkého vozu jsou v praxi skutečně přesvědčivé. Pohon zadních kol se v režimu Auto připojuje téměř okamžitě, ovšem chcete-li na kluzkém povrchu skutečnou jistotu, režim Snow/Mud pohání zadní kola do rychlosti 30 km/h hned od rozjezdu.
Základní Avenger 4xe Upland, zhruba na úrovni střední výbavy Altitude, znamená příplatek 120 tisíc Kč proti srovnatelnému Avengeru e-Hybrid. Nebereme-li v potaz efektivní pohon všech kol, tato investice se vyplatí již kvůli prosté zástavbě výše zmíněné víceprvkové zadní nápravy. Jízdě na běžných vozovkách se zpevněným povrchem dává daleko více jistoty a plynulosti a řidiči dojem citelně kvalitnějšího sladění s přední nápravou. Stabilita vedení je větší za všech okolností a závěsy zadních kol účinněji filtrují přenos hluku a vibrací od přejížděných nerovností. Ale drobnosti stranou: Avenger 4xe zkrátka jezdí úplně jinak…
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno
Auta Škoda | Auto do 20.000,- Kč | |
Aua Volkswagen | Auto do 50.000,- Kč | |
Auta Audi | Auto do 100.000,- Kč | |
Auta Honda | Auto do 200.000,- Kč | |
Auta Toyota | Auto do 400.000,- Kč | |
Auta Renault | Auto nad 400.000,- Kč |
Kontaktujte nás
45 000 Kč
244 000 Kč
829 900 Kč
Jeep Avenger 4xe – Konečně do terénu!
05. 06. 2025 20:0645 let Audi Quattro – První foukaná
04. 06. 2025 19:06