Škoda Octavia RS – Čtvrt století rychlosti
30. 05. 2025 20:05Jiří Duchoň 20.05.2025 06:19 zdroj časopis automobil
Foto: Škoda Auto
Čtvrt století rychlosti. Rok po faceliftu čtvrté generace novodobé Octavie představuje Škoda Auto rovněž sportovní a dále posílené provedení Octavia RS. Koncem února jsme je dostali příležitost testovat na okruhu Grobnik blízko chorvatské Rijeky.
Taky už té elektromobility a autonomního provozu máte chvílemi dost? To my také, ale nejsme sami. Tým značky Škoda pronajal zajímavý okruh a my jsme na něm po dva dny dřeli zážehové Octavie RS! Žádná elektromobilita, jen staré dobré benzínové řádění a v depu výstavka mechanických celků a částečného řezu soutěžní Fabií RS Rally2. Na běžných silnicích v okolí Rijeky jsme pak zkoušeli též nový Kodiaq RS se stejným motorem, ale k němu se vrátíme příště.
Foto: Škoda Auto
Zvenčí i uvnitř facelift přinesl podobné novinky jako v řadě Škoda Octavia (viz AR 3 a 7/’24). Nejdůležitější zprávou Octavie RS je však nasazení nového „dvoulitru“ EA 888, jehož vývoj si bedlivě drží Audi. Ve čtvrté generaci dostal třeba nově tvarovaná dna pístů či modifikovaný klikový hřídel, změn doznalo zapalování i výfuk. S výkonem posíleným na 195 kW/265 k (+15 kW/20 k) jde o historicky nejvýkonnější sériový motor, jaký se kdy v osobních vozech Škoda objevil. Doba potřebná pro zrychlení z klidu na 100 km/h díky tomu klesla o 0,3 s na 6,4 s, nejvyšší rychlost zůstává na elektronicky omezených 250 km/h, a dokonce se vůbec nezměnily ani hodnoty spotřeby a emisí CO2 (čtvrtá generace EA 888 vznikala s důrazem na celkově větší účinnost). Ale co od té doby narostlo, to je samozřejmě cena, jež nyní u Octavie RS startuje o 200 tisíc Kč výše než při náběhu Octavie RS čtvrté generace před pěti lety (viz AR 3/’21). Jedinou variantou je sedmistupňová dvouspojková převodovka a pohon předních kol.
Již při prvních kolech bylo jasné, že okruh Grobnik Octavii RS vysloveně sedí. Nemá velké převýšení, takže do zatáček dobře vidíte. Cílová rovinka není tak dlouhá, abyste mohli zaznamenat klesající akceleraci ve vysokých rychlostech, a zatáčky jsou většinou méně ostré, takže se do nich i poměrně dlouhá Octavia RS elegantně „skládá“. Příjemně potěšila plynulost, s níž i při jízdě na hranici adheze můžete zatáčky střídat. Sportovní podvozek má i po faceliftu kratší pružiny a tužší tlumiče, snižující světlou výšku o 15 mm, ovšem díky pečlivému ladění elastokinematiky a geometrie Octavie RS vyzrála na hranici dokonalosti. Výkonnější brzdy snášejí opakované zatížení bez známek vadnutí a asistenční systémy působí tak nenápadně a přirozeně, že vás vlastně neruší.
Foto: Škoda Auto
Nejlepší pro okruhové ježdění je samozřejmě režim Sport, jenž přitvrdí příplatkové adaptivní tlumiče DCC, pocitově zatíží řízení a zrychlí reakce převodovky i plynu. Důrazně doporučujeme v hloubi složitého menu infotainmentu také přepnout stabilizaci do režimu Sport, pak totiž na výjezdu ze zatáčky necítíte omezování výkonu „protiprokluzem“, ale jen vehementní snahu samosvorného diferenciálu přenést čistě mechanicky maximum točivého momentu na vozovku. A „sázení“ převodů páčkami pod volantem už je jen posledním krokem ke skutečnému zážitku.
Ať již zvolíte liftback nebo kombi, Škoda Octavia RS je v běžném provozu stejně praktická a příjemná jako její obyčejnější sestry, a o to jde samozřejmě především. Znamenitým společníkem je řízení s proměnným převodem a jen dvěma otočeními volantem mezi krajními rejdy, což oceníte nejen při střídání zatáček v ostrém tempu na okruhu, ale také při parkování před školou. Výfuk dává motoru hrubší zvuk, ale ani při delší jízdě vyšší rychlostí (jeli jsme z Rijeky na letiště do Záhřebu) neobtěžuje. Navíc se však s vozem klidně příležitostně vydejte na okruh. Octavia RS je přesně tím automobilem, jenž i nezkušenému řidiči umožní postupně zrychlovat v bezpečí asistenčních systémů a s jeho rostoucí sebedůvěrou je třeba později i vypínat, byť například u stabilizace to bohužel nejde úplně.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno
Auta Škoda | Auto do 20.000,- Kč | |
Aua Volkswagen | Auto do 50.000,- Kč | |
Auta Audi | Auto do 100.000,- Kč | |
Auta Honda | Auto do 200.000,- Kč | |
Auta Toyota | Auto do 400.000,- Kč | |
Auta Renault | Auto nad 400.000,- Kč |
Kontaktujte nás
Škoda Octavia RS – Čtvrt století rychlosti
30. 05. 2025 20:05Rétromobile 2025 – Ještě větší
29. 05. 2025 20:05Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI People – Společník
28. 05. 2025 20:05