Škoda Octavia RS – Čtvrt století rychlosti
30. 05. 2025 20:05Jiří Fiala 20.05.2025 05:36 zdroj časopis automobil
Foto: Jiří Fiala
Ještě větší. Letošní, v pořadí 49. ročník salonu klasických automobilů překonal všechny předchozí. V počtu návštěvníků (146 000), výstavní plochou přes 80 000 m2 a dosud největším počtem vystavujících autovýrobců: bylo jich celkem 17.
Pořadatelé dále uvedli, že o 15 % proti předchozímu ročníku přibylo drobných obchodníků a prodejců. Vystavení přes 2000 automobilů a motocyklů si vyžádalo zpřístupnění další haly permanentně přestavovaného výstaviště. Když jsme procházeli kolem stánku AVC pražského obchodníka Iva Smutného, všimli jsme si staršího manželského páru. Dáma se rozplývala nad tvary aerodynamické Tatry 77. Šel kolem další cizí pán. Když to slyšel, začal manželům objasňovat technické a historické detaily Tatry 77. „Tehdy v Česku, pardon, v Československu, vyráběli krásné a kvalitní automobily. Běžte se podívat kousek vedle, kde má stánek také česká Škoda. Pak ale přišli komunisté a byl konec.“ Francouz popsal pěknou zkratkou historii našeho automobilového průmyslu. Nechtěně vyzvedl smysl podniků, jakým je i tento, pro vylepšování image úspěšné značky.
Foto: Jiří Fiala
Škoda, v jubilejním sto třicátém roku existence, zdvojnásobila obvyklou výstavní plochu na 500 m2. Vystavila celkem 16 exponátů, více než kdykoli předtím, rokem výroby zasahujících do tří staletí. Návštěvníci měli vzácnou příležitost prohlédnout si široký průřez vývoje společnosti. Sebevědomá, nikoli však nabubřelá prezentace začínala replikou jízdního kola L&K Slavia (1897) a končila elektrickým Elroqem (2024). Obdivována byla Škoda Rapid OHV (1940), aerodynamický Popular (1934), servisní kombi 1201 STW (1958), a také Superb ředitelství Tour de France (2006), jemuž Škoda půjčuje automobily již 25 let. Jako z jiné planety působilo upírské filmové kupé 110 Super Sport „Ferat“ (1981) nebo novozélandský pick-up Trekka.
Grafickým reprezentantem Rétromobile 2025 byl všudypřítomný oranžový DS upevněný na čtyřech balonech pomerančové barvy plovoucích na vodě, připomínající zároveň 70. výročí značky DS. Výtvarník René Dumoulin, podporovaný nekonvenčním šéfem marketingu Claudem Puechem, chtěl letákem pro Pařížský autosalon 1959 s vyobrazením „L’air et l’eau“ (Vzduch a voda) upozornit na aerodynamiku karoserie, plynokapalinové odpružení, hydraulické posilovače a další technické zajímavosti. Různé modely DS promíchali s maketami a skulpturami vytvořenými v počátcích výroby DS pro marketingové a umělecké účely. Spojovací chodbu mezi pavilony obsadila rozsáhlá expozice věnovaná inženýru Adolphu Kégressovi a jím patentovaným polopásovým podvozkům, kterého angažoval André Citroën. Do smrti 11. února 1943 si Adolphe nechal registrovat přes 200 patentů.
Foto: Jiří Fiala
Mazda několika jubilejními a malosériovými modely připomenula 35 let oblíbeného roadsteru MX-5. Mitsubishi se vrátilo 40 let zpět k prvnímu vítězství jeho vozu 4x4 v Dakaru. Vedle Pajera T2 Mk I (2001) přivezli též Lancer Evo VI, s nímž roku 1999 vybojoval Tommi Mäkinen čtvrtý titul mistra světa WRC. Toyota podtrhla svůj přínos k elektrické trakci. Hybridní Prius prodává již od roku 1997. Drobnému hybridnímu kupé Sports 800 (1965) sekundovaly RAV4 Electric, jeden z 1000kusové série, a Prius 1. Uzavíral pokročilý hybrid Yaris GR Rally 1 (2022), vítěz několika soutěží WRC. S elektrickými Toyotami, stejně jako Cadillacy, bylo možné vyrazit do ulic Paříže.
Mercedes-Benz poukazoval na svůj inovační potenciál prezentací čtyř vozů včetně kupé C111-II (1970), Porsche zdůraznilo 25 let verzí 911 Carrera RS GT3. Matra už vyrábí jen elektrická jízdní kola. Na stánku je doprovázeli světoví šampioni, monoposty MS80 (1969) a MS120 D (1972). British Racing Motors (BRM) oslavovalo 80. výročí párem monopostů F1. Cadillac předvedl 5,7metrovým kabrioletem Eldorado 62 Convertible (1958) s mohutnými ploutvemi návrat na evropský trh. Zmenšený stánek Renaultu sázel na kontrast, novinky a jejich předlohy: 4 E-Tech Electric, 5 E-Tech Electric, studii R 17 a rekordní aerodynamický 40 CV (1925). Na Rétromobile světově debutoval jeho zrcadlový, ještě nedokončený a velmi futuristický prototyp Filante Record (2025). Budou se snažit o rekordní dojezd na jedno nabití trakčního akumulátoru s kapacitou 87 kWh.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno
Auta Škoda | Auto do 20.000,- Kč | |
Aua Volkswagen | Auto do 50.000,- Kč | |
Auta Audi | Auto do 100.000,- Kč | |
Auta Honda | Auto do 200.000,- Kč | |
Auta Toyota | Auto do 400.000,- Kč | |
Auta Renault | Auto nad 400.000,- Kč |
Kontaktujte nás
Škoda Octavia RS – Čtvrt století rychlosti
30. 05. 2025 20:05Rétromobile 2025 – Ještě větší
29. 05. 2025 20:05Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI People – Společník
28. 05. 2025 20:05