BYD Seal U DM-i Design – Kulháním vpřed
21. 05. 2025 18:05Jiří Duchoň 12.05.2025 01:29 zdroj časopis automobil
Foto: Jiří Duchoň
Jednou z hvězd volby evropského Vozu roku 2024 (COTY) byl čínský sedan BYD Seal, jenž se dokonce probojoval až do finále. Nyní jsme v Dánku zkoušeli SUV Seal U. Jméno zní podobně, je to však zcela jiný automobil. Bohužel…
Společnost BYD je největším výrobcem elektrifikovaných automobilů na světě a je možné, že ve chvíli, kdy čtete tyto řádky, již překonala Teslu a stala se i světově největším výrobcem osobních elektromobilů (v říjnových statistikách byl rozdíl minimální, zatímco expanze BYDu značná). Třeba v Německu importér BYDu aktuálně nabízí sedm modelových řad vozů s různým způsobem elektrifikovaným pohonem.
Foto: Jiří Duchoň
Předloni jsme na velkých COTY testech v Dánsku dostali k dispozici zcela nový sedan BYD Seal (viz AR 11/’23), jenž skutečně zaujal. Ladnými a elegantními křivkami, propracovaným interiérem, a v únoru pak na okruhu v Mortefontaine při zkouškách finalistů dokonce překvapil výdrží: i při skutečně razantním užívání přistavené vozy zahanbovaly evropské elektromobily schopností opakované akcelerace bez známek klesajícího výkonu akumulátorů. BYD je jedinou automobilkou na světě, jež si sama vyrábí vše podle vlastní konstrukce, články do akumulátorů počínaje a polovodiči konče. V nabídce značky BYD se nyní objevilo SUV Seal U.
Jakmile však k vozu přistoupíte, je vám ihned jasné, že se skvělým elektrickým sedanem Seal z předloňska nemá nic společného a že jde o nějakou starší čínskou konstrukci a snahu o jakousi marketingovou zkratku. V Dánsku jsme loni v září měli k dispozici elektrický Seal U EV (akumulátor 71,8 nebo 87,0 kWh, dojezd WLTP až 500 km) a plug-in hybrid označovaný jako DM-i, který jsme krátce vyzkoušeli ve výkonnějším modelu Design.
Už jeho aerodynamické řešení je řekněme problematické. Ačkoli je karoserie na první pohled důsledně zaoblená, součinitelem odporu vzduchu cx = 0,34 dnes již ve třídě středních SUV nezaujme, třeba Škoda Kodiaq se pohybuje kolem hodnoty 0,30. Interiér osloví kvalitně zpracovanými materiály, dvěma velkými „televizemi“ a rozumně rozmístěnými fyzickými přepínači na volantu, středové konzole a dveřích. Výbava je kompletní, nechybí 360° kamerový systém, head-up projekční displej, LED osvětlení, čalounění veganskou kůží ani multimediální systém 4G s trvalým přístupem na internet. Na zadních sedadlech lze měnit sklon opěradel (sedí se tam však s koleny pod bradou, dole je totiž akumulátor) a prostor pro zavazadla je přinejmenším dostatečný v objemu i variabilitě.
Foto: Jiří Duchoň
BYD Seal U DM-i je opatřen poměrně velkým akumulátorem s kapacitou 18,3 kWh. Nabíjet jej lze střídavým proudem 11 kW (z 15 na 100 % za 2 hod.), a dokonce i stejnosměrným, byť jen do 18 kW (30–80 % za 35 min). Zrychlení je díky výkonným elektromotorům působivé, nicméně nejvyšší rychlost právě kvůli nim činí jen 170, resp. 180 km/h. To podle toho, zda zvolíte základní Boost nebo Design: obě provedení mají zážehovou „patnáctistovku“, ta dražší má přeplňování, jinak je vše stejné. Oceňujeme 60l palivovou nádrž. Celkový dojezd při plném nabití akumulátoru a naplnění palivové nádrže má u zkoušeného vozu činit velmi slušných 870 km, ovšem u verze bez turbodmychadla to má být až 1080 km.
Z hlediska jízdy je Seal U DM-i v Evropě anachronismem, připomíná korejská SUV před dvaceti lety. Ventilace je hlučná a posilovač řízení jeví značné prodlevy, řízení samotné je velmi nepřesné a středovou polohu jako by vůbec neznalo. Děs ve vás vzbudí už pomalá jízda po nerovné silnici. Na každém výmolu se dvoutunový BYD Seal U DM-i roztřese, podvozek se nijak nesnaží pohlcovat nerovnosti. Posádce každou z nich hlásí temným zaduněním a křupnutím kdesi v útrobách karoserie, zatímco řidič volantem neustále „loví“ samovolné změny směru jízdy, akcentované ještě odskoky kol.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno
Auta Škoda | Auto do 20.000,- Kč | |
Aua Volkswagen | Auto do 50.000,- Kč | |
Auta Audi | Auto do 100.000,- Kč | |
Auta Honda | Auto do 200.000,- Kč | |
Auta Toyota | Auto do 400.000,- Kč | |
Auta Renault | Auto nad 400.000,- Kč |
Kontaktujte nás
BYD Seal U DM-i Design – Kulháním vpřed
21. 05. 2025 18:05Mercedes-Benz CLA – IQ + EQ = CLA
20. 05. 2025 20:05Fiat Grande Panda – Velký návrat
19. 05. 2025 18:05