Mercedes-Benz CLA – IQ + EQ = CLA
20. 05. 2025 20:05Petr Hanke 09.05.2025 06:16 zdroj časopis automobil
Foto: Mercedes-Benz
IQ + EQ = CLA. Nová generace sedanu CLA má pro Mercedes-Benz mnohem větší význam, než by se mohlo na první pohled zdát. Jde o vůz navržený od základu nově a využívá v maximální možné míře „inteligence“ aktuálního počítačového světa a nejnovějších poznatků v oblasti elektrického a elektrifikovaného pohonu.
Mercedes-Benz představuje zcela novou generaci typu CLA, která se snaží posunout hranice celkové efektivity, intuitivního ovládání a elektrifikace. Sedan CLA třetí generace je prvním modelem zcela nové rodiny kompaktních vozů Mercedes-Benz, jež budou k dispozici jak s čistě elektrickým pohonem, tak s moderními hybridními pohonnými jednotkami. Jako první měla premiéru dvojice elektrických verzí, nicméně postupně se odhalí další varianty pohonu, podobně jako kombi. Stejný technický základ použijí i další modely, jež budou převážně variací na téma SUV či crossoverů.
Foto: Mercedes-Benz
První generace sedanu CLA (viz AR 5/’13) měla premiéru v roce 2013 a jejím úkolem bylo přilákat ke značce nové, mladší zákazníky. Cílem designérů tak bylo vytvořit iluzi klasického, moderně vyhlížejícího sedanu ve stylu čtyřdveřového kupé CLS, ovšem na malém podvozku třídy A s napříč uloženými motory a pohonem předních kol. Právě krátký rozvor značně určoval celkové proporce, nicméně tato modelová řada, později doplněná o kombi zvané Shooting Brake, si našla své pevné místo ve výrobním programu značky. V roce 2018 na ni navázala druhá generace (viz AR 5/’18) se stejným charakterem, ale s dále vycizelovaným designem.
Nejnovější třetí generace se drží koncepce s karoserií klasického tříprostorového sedanu, stojí však na rozvoru náprav prodlouženém o 61 mm s délkou karoserie o 35 mm větší. Nárůst rozměrů demonstruje také o 25 mm větší šířka a o 29 mm zvětšená výška karoserie. Tyto změny přinesly zejména zvětšení prostoru pro hlavu na předních (+16 mm) i zadních (+28 mm) sedadlech, nicméně většina ostatních rozměrů vnitřního prostoru se mírně, v řádu jednotek milimetrů, zmenšila, což platí také pro zavazadlový prostor, jenž má nyní 405 namísto původních 460 l. Tento paradox, kdy zvětšená karoserie nabízí prakticky stejně místa uvnitř jako předchozí menší, není u vozů připravených nabídnout jak elektrické, tak hybridní pohony ničím neobvyklým, protože každý z těchto hnacích systémů vyžaduje prostor jinde v útrobách vozu, jejž je třeba při vývoji rezervovat.
Přepravní schopnosti nového CLA částečně vylepšuje přední zavazadlový prostor elektrických verzí, schopný pojmout až 101 litrů „kapaliny“ – není měřen podle VDA. Mercedes-Benz v tiskové zprávě vtipně uvádí, že CLA je v historii značky teprve druhým modelem, který takzvaný „frunk“ nabízí, tím prvním byl typ 130 (W 23) z třicátých let…
Foto: Mercedes-Benz
Svým designem novinka navazuje na designovou studii Concept CLA-Class představenou již v roce 2023 a přichází se světelnou lištou spojující světlomety a nově pojatou maskou chladiče umístěnou pod ní. Právě maska s velkou třícípou hvězdou uprostřed je jedním z mála prvků odlišujících elektrické a hybridní varianty. Druhé jmenované mají masku tvořenou mřížkou a doplněnou horizontální chromovanou lamelou. Plná maska elektrických provedení na sobě nese 142 chromovaných hvězdiček lemujících centrální logo, přičemž na přání mohou být tyto hvězdičky, včetně oné dominantní, osvětlené. Zadní část nového modelu CLA se nese ve stylu GT modelů s propojující světelnou lištou a vysoko umístěnou odtrhovou hranou víka zavazadlového prostoru.
Řešení celkového tvaru karoserie, ale také jednotlivých detailů v podobě například zakrytování podvozku či difuzoru umístěného v zadní části podlahy zajistila mimořádně účinnou aerodynamiku, reprezentovanou součinitelem odporu vzduchu jen cx = 0,21. A právě aerodynamika je jedním z technických prvků stojících za slibovanou mimořádnou hospodárností, reprezentovanou hodnotou kombinované spotřeby elektřiny pouze 12,2–14,1 kWh/100 km podle cyklu WLTP. To samo o sobě v kombinaci s akumulátorem o využitelné kapacitě 85 kWh znamená normovaný dojezd v rozsahu 694 až 792 km podle zvolených pneumatik a další výbavy.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno
Auta Škoda | Auto do 20.000,- Kč | |
Aua Volkswagen | Auto do 50.000,- Kč | |
Auta Audi | Auto do 100.000,- Kč | |
Auta Honda | Auto do 200.000,- Kč | |
Auta Toyota | Auto do 400.000,- Kč | |
Auta Renault | Auto nad 400.000,- Kč |
Kontaktujte nás
235 000 Kč
0 Kč
85 000 Kč
Mercedes-Benz CLA – IQ + EQ = CLA
20. 05. 2025 20:05Fiat Grande Panda – Velký návrat
19. 05. 2025 18:05