Jiří Duchoň 06.05.2025 06:22 zdroj časopis automobil
Foto: Renault
Přijde vám, že Renault vsadil vše na ampéry a volty? Líbí se vám Scénic E-Tech, ale na „elektriku“ jezdit nechcete? Pak tu pro vás máme Symbioz, který je mu velmi podobný, ale jezdí na benzín.
Renault na plně elektrické platformě CMF-EV („vše vpředu“) připravil po Méganu E-Tech zvětšený typ Scénic E-Tech (viz AR 3/’24), jenž se nakonec stal evropským Vozem roku, tedy COTY 2024 (viz AR 4/’24). Skoro by se zdálo, že Renault na konvenční vzorce zanevřel. Ano, cestovní vozy v jeho nabídce reprezentují již jen kongeniální hatchback Clio a sedan Mégane GrandCoupé, vše ostatní jsou SUV. Nový Renault Symbioz jsme prvně zkoušeli v polovině září v Praze a o několik dnů později též na dánských Tannnistesten, odkud pocházejí i připojené výsledky zkoušek na letišti v Sindalu. V podstatě jde o „benzinový symbiont“ Scénicu E-Tech, může mít dokonce i jeho panoramatickou střechu s fázovým elektronickým cloněním pomocí vrstvy tekutých krystalů (PDLC).
Foto: Renault
Symbioz samozřejmě stojí na zcela jiné platformě. Jde o teprve pět let starý základ CMF-B koncernu Renault-Nissan-Mitsubishi, jejž sdílí třeba s již zmíněným Cliem páté generace, ale též s Nissanem Juke. Přímo odvozen je však Symbioz z aktuálního provedení typu Captur (viz AR 10/’24). Rozvor náprav i rozchod kol na obou nápravách se shodují, ovšem čerstvý Symbioz je při zachování šířky, výšky i světlé výšky o 174 mm delší. Prodloužením zadního převisu do úrovně proporcí elektrického Scénicu nabyl zavazadlový prostor (v závislosti na poloze posuvné zadní lavice) na 460 až 624 l, což znamená nárůst asi o 135 litrů.
Symbioz je na rozdíl od Capturu zatím k dispozici s jediným pohonem v podobě hybridního ústrojí. Jde o velmi zdařilý systém vlastní konstrukce, jenž slavil svoji premiéru v aktuálním Cliu. Od té doby prochází průběžným vývojem a v současnosti je páteří nabídky značky Renault napříč jejími řadami.
Vůz se vyznačuje velmi lehkou stavbou (pohotovostní hmotnost 1423 kg) v kombinaci s prostorným interiérem. Symbioz přichází s designem odvozeným z elektrických typů Mégane E-Tech a Scénic E-Tech, který je plný ostrých a sebevědomých hran. Jde o jeden z prvních vozů šéfdesignéra Gillese Vidala, jenž do Renaultu přestoupil před čtyřmi lety od Peugeotu. Novinka sdílí uspořádání palubní desky s Capturem. Vrcholný model Esprit Alpine má kromě prakticky kompletní výbavy též specifické, do modra laděné čalounění a spodní část palubní desky.
Foto: Renault
Podobně jako další nejnovější Renaulty je Symbioz od modelu Techno vybaven multimediálním systémem OpenR Link s integrovanými službami Google, založeným na soustavě Android Automotive 12. Pomáhá uživatelům v jejich každodenním životě službami, jež se přizpůsobují všem jejich potřebám v oblasti konektivity. Je kompatibilní s protokoly Android Auto a Apple CarPlay, a to jak kabelově, tak bezdrátově. Jeho středová 10,4“ svislá dotyková obrazovka (u všech verzí) umožňuje plně využívat propojený svět obsahu a služeb. Díky tomu již není třeba zrcadlit telefon, stačí se do vozu jednoduše přihlásit a pak již vše používat jako na běžném telefonu. Samozřejmostí je špičková úroveň pasivní i aktivní bezpečnosti, mezi asistenty najdeme též autonomní řízení úrovně 2, nabízející rovněž samočinné popojíždění v zácpách a do 30 km/h jízdu na hraně jízdního pruhu pro vytvoření záchranářské uličky. A ani v Symbiozu nechybí fyzické tlačítko My Safety pro okamžitou aktivaci či deaktivaci předem zvoleného seznamu asistenčních funkcí (třeba povinné vedení v pruhu a upozornění na překročení rychlosti tak vypnete jedním dotykem).
Renault Symbioz je moderní, elegantní, prostorný a špičkově vybavený rodinný vůz s hospodárným hybridním pohonem. Pro rozbité vozovky bychom z nabídky volili raději menší kola, jež si s ostrými nerovnostmi poradí lépe. Při rychlejší jízdě se spíše komfortní nastavení podvozku projevuje většími bočními náklony, ovšem řízení je poměrně přesné a pohotové a mírnou nedotáčivost hbitě kontroluje stabilizační systém. Symbioz se vyrábí ve španělském Valladolidu.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno
Auta Škoda | Auto do 20.000,- Kč | |
Aua Volkswagen | Auto do 50.000,- Kč | |
Auta Audi | Auto do 100.000,- Kč | |
Auta Honda | Auto do 200.000,- Kč | |
Auta Toyota | Auto do 400.000,- Kč | |
Auta Renault | Auto nad 400.000,- Kč |
Kontaktujte nás
198 000 Kč
30 000 Kč
879 000 Kč
Automuseum Dr. Carl Benz – Menší část hvězdy
15. 05. 2025 20:05Mercedes-Benz CLA – Třída sama pro sebe
14. 05. 2025 17:05