BMW R1200R MY 2015

Jednou z největších novinek letošní blížící se sezóny je bezpochyby BMW R1200R. Jedná se o jeden z pilířů bavorské produkce a navíc tradiční motocykl, který prochází pro modelový rok 2015 zcela zásadní proměnou. Byli jsme v testu zvědaví, do jaké míry je motocykl evolucí předchozích modelů a do jaké míry se jedná o převrat, nebo chcete-li revoluci.
Změn si všimne i laik a není se co divit, jsou opravdu výrazné. Netýkají se jen technických řešení, ale mění i základní designové rysy, motocykl působí více dynamicky a moderněji, než jsme byli u eRka zvyklí. Jde o logické změny, které navazují na měnící se jízdní charakter motorky, obohacené o moderní elektroniku – nakonec, štafetu konzervativních klasických strojů přebrala minulý rok pevně veleúspěšný model BMW R NineT, který se naopak hlásí ke klasickým a konzervativním hodnotám ještě výrazněji a proto se eRku otevírá cesta k novým obzorům, ke kterým se také neomylně vydává. R1200R sice dál zůstává univerzální motorkou, ale vzhledem k použitým technologiím a technickým řešením bych v souvislosti s ní rozhodně nepoužíval přívlastek konzervativní.
Co nového?
Nový model R1200R získal zcela nový trubkový rám, místo teleleveru obrácenou vidlici a vzhledem k použití poslední generace boxeru přibyl i chladič. Pokud něco zůstalo na motocyklu podobné jako dřív, tak je to posez. Na motorce sedíte velmi pohodlně a vzpřímeně a příjemná jsou široká řidítka. Sedlo je komfortní a navíc si při objednání motocyklu můžete vybrat jedno ze čtyř sedel, kde se nabízí rozmezí neuvěřitelných 8 cm, konkrétně tedy pozice 76 až 84 cm. Tuto výšku si nevolíte jen podle své výšky, ale i podle charakteru vašeho jízdního stylu. Vyšší sedlo znamená větší přenesení váhy na řidítka a sportovnější posez, naopak nižší posez je komfortnější a více vyhovuje „kochacímu“ stylu jízdy. Ergonomie ovládacích prvků je u BMW tradičně skvělá a vše je snadno po ruce. Hodně inovativní je i přístrojová deska, která je revoluční svým tenkým provedením. Levé straně dominuje klacický analogový tachometr a na pravé straně se nachází velký multifunkční displej. V horní části displeje jsou barevné kontrolky a na samotném displeji najdeme všechny ostatní informace. Velmi příjemné je, že si můžete vybrat jeden ze tří stylů zobrazení, které se nejen liší grafikou, ale i nabídkou informací. Další z mnoha příplatkových novinek je bezklíčová technologie a proto nenajdete zámek ani na nádrži, ani tam, kde se obvykle nachází spínací skřínka. Místo ní je použito velké tlačítko, které slouží k odemknutí zámku přední vidlice a k aktivaci elektroniky motocyklu. K samotnému nastartování je zde klasicky tlačítko na pravém řidítku, jak je obvyklé. LED technologie dorazila do zadní lampy i do části předního světlometu, určené pro denní svícení. Tato část předního světlometu má tvar písmene H a odděluje světlomet potkávacích světel od dálkového světlometu. Standardně nemá R1200R žádný štítek proti větru a při rychlostech cca do 130km/h mi ani nechyběl, ale vybrat si můžete hned z několika čirých či černých štítků rozdílných velikostí. Od malého štítku, který jen kryje budíky až po největší cestovní štít, který vám zvýší komfort i ve větších rychlostech, třeba při dálničních přesunech.
Dokonalost
Ve standardní verzi můžete volit ze dvou jízdních režimů ROAD a RAIN, ale v příplatkových verzích vás zaručeně potěší režimy DYNAMIC a USER. Mezi osvědčené výhody boxeru patří nízké těžiště, zátah odspodu, vyrovnané spektrum výkonu ve všech otáčkách a nízká spotřeba. Nová generace boxeru si ale může dovolit rozevřít nůžky nabídky jízdních stylů, protože v režimu RAIN se motorka chová rozvážně a plynule, v režimu ROAD využijete plný výkon motoru, ale v režimu DYNAMIC je z ní dravec, u kterého musíte velmi opatrně volit každý pohyb plynovou rukojetí. Vodou přichlazovaný boxer poskytuje velmi příjemných 125 koní při točivém momentu 125Nm při 6500 otáčkách. Zvlášť v režimu Dynamic nabízí motor tolik výkonu a zábavy, že jsem se musel ujistit konzultací s šéfkonstruktérem motocyklu, že se jedná o stejnou specifikaci motoru, kterou znám z GS a RT. Bylo mi řečeno, že ano, ale pocitově mi R1200R přišlo vážně svižnější.
Volitelně si můžete vybrat koncovku výfuku od Akrapoviče, ale i se standardní koncovkou výfuku má eRko uchu lahodící zvuk. Dvouválec tradičně nádherně brzdí motorem a výborně funguje i přesná převodovka, typická svou „lehkou hrubostí“ a přesností zároveň. Mezi další volitelné příslušenství patří asistent řazení, který umožňuje řazení bez spojky nejen nahoru, ale i dolů! A jak jsem zjistil, funguje to opravdu výborně a je to silně návyková záležitost, kterou si užijete nejen při výletní projížďce, ale i při svižnějším svezení. Ten pocit, kdy přilítnete po dlouhé rovince do vinglu a těsně před ní podkopnete o 4 rychlosti dolů, ten vážně stojí za to.
Přední odpružení zaznamelo podstatnou změnu vidlice z teleleveru na vidlici konstrukce Up Side Down. Nutno konstatovat, že se jedná o změnu k lepšímu, protože komfort zůstal na vysoké úrovni, ale zlepšila se odezva od vozovky a tím pádem máte i pocit větší jistoty. I při velmi agresivním brzdění fungovalo vše výborně – skvělá dávkovatelnost i účinek brzd, systém ABS se dostal ke slovu jen ve špinavé stopě a i ten fungoval výborně a nezasahoval víc, než je zdrávo. Zadní odpružení sice nadále využívá osvědčený a efektivníní paralever s letmo uchyceným kolem a kardanem, ale všechny testované motocykly měly navíc elektronický podvozek, který nejenže funguje výborně, ale opět naprosto změní charakter tlumení z houpavého pohodlného cesťáku až po tvrdý sportovní podvozek, poskytující tvrdou přesnou odezvu od vozovky. Příplatkový systém odpružení jde však ještě dál a neustále „sleduje“ vozovku a přizpůsobuje se aktuálním podmínkám. Motorka je díky své váze a především díky nízkému těžišti hravá a krásně manévrovatelná. Stupačky jsou relativně nízko, díky čemuž si užijete pohodlný posez, ale ve větších náklonech, ke kterým motorka zvlášť v režimu Dynamic svádí, jsem se velmi rychle dostal na hlásiče stupaček a řádně je obrousil. Bohužel jsme nedostali žádnou testovací spolujezdkyni, ale i sedlo spolujezdce vypadá pohodlně. Právě proto, že se jedná o univerzální bike, můžete v příslušenství vybrat i plnohodnotnou sadu kufrů a s motocyklem vyrazit na delší cestu.
Více najdete v časopise Motorbike