Mazda Iconic SP Concept – Budoucnost MX-5
13. 02. 2025 17:02Jiří Duchoň 27.12.2024 07:14 zdroj časopis automobil
Foto: Renault
Odlehčení. Že by onen bájný, nikým dosud nezpozorovaný, avšak v médiích tolik zmiňovaný „levný elektromobil“ neměl do Evropy nakonec přijet z Číny? Co když nakonec dorazí třeba z Francie…?
Renault 5 E-Tech je důkazem toho, jak moc evropské automobilky váhají s uváděním kompaktních a dostupnějších elektromobilů na evropské trhy. Vyčkávají na ten správný okamžik, protože neúspěch si finančně i personálně vyčerpané koncerny nemohou dovolit, navíc prodejní výsledky z posledních týdnů ukazují, že poptávka po vozidlech s plně elektrickou trakcí v Evropě vytrvale klesá. Škoda Auto představila svůj Elroq teprve před měsícem a Volkswagen má typ ID.2 a Kia svůj EV2 již dávno připraven. Rovněž studie velkého návratu slavného Renaultu 5 (nyní jen s elektrickým pohonem) jsme již potkali na řadě autosalonů a výstav. Nicméně Renault 5 je nyní konečně zde a s kolegy z poroty volící evropský Vůz roku (Car of the Year) jsme předprodukční vozy jako vůbec první (a pod embargem) směli vyzkoušet na zářijovém velkém testování novinek v Dánsku.
Renault se již výrazně zapsal do rozvoje elektromobility. Jeho Mégane E-Tech, postavený na platformě CMF-EV aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, sloužící i koncernovému příbuznému Nissan Ariya, zaostal jen několik bodů za vítězným typem Kia EV6 ve volbě COTY 2022, a zvýšený a v řadě ohledů vylepšený Renault Scénic E-Tech letos dokonce zvítězil a stal se nositelem stále ještě aktuálního titulu Car of the Year 2024. Nový Renault 5 nevychází z čistě elektrického základu CMF-EV, ale z menšího a jednoduššího základu CMF-B (před rokem přeznačeného na AmpR Small). To by mělo slibovat hlavně levnější výrobu, a tedy i konkurenceschopnou cenu. Tato platforma je přímo odvozena z jednotky sloužící nyní nejen třeba současným vozům Renault Clio, Captur a Symbioz, ale též Nissanu Juke či výhradně jihokorejskému Samsungu XM3 (Arkana).
Foto: Renault
Proporce Renaultu 5 E-Tech jsou i proto zcela svérázné. V porovnání s typem Mégane E-Tech „pětka“ přináší přednosti kompaktního automobilu, má o 145 mm menší rozvor a je o 278 mm kratší, ale zároveň o 6 mm širší a o 93 mm vyšší. Nijak nás tedy nezarazí, že základní objem zavazadlového prostoru je o 112 litrů menší, nicméně 277 litrů stále představuje dostatečnou přepravní kapacitu pro městský a příměstský provoz. Na druhou stranu u vozu této třídy překvapí použití motoru s výkonem 110 kW (150 k), ale ještě více relativně velký akumulátor s kapacitou 52 kWh, umožňující ujet podle WLTP v kombinovaném režimu 410 km na jedno nabití. Později však přijde i levnější a lehčí akumulátor s kapacitou 40 kWh, párovaný s motorem o výkonu 70 nebo 90 kW a slibující stále solidní dojezd 312 km.
52kWh akumulátor má ve svém pouzdře čtyři velké moduly, zatímco u typů Mégane E-Tech a Zoe je jich dvanáct. Tato zjednodušená architektura přináší ve srovnání se Zoe úsporu 20 kg. 46 článků je osazeno do 4 modulů, z nichž každý váží přibližně 55 kg. Proti tomu akumulátor o kapacitě 40 kWh dostane pouze tři velké moduly integrované do společného pouzdra. Každé z nich obsahuje 31 silnějších článků o celkové hmotnosti přibližně 240 kg. Pro optimální výkon za všech podmínek je akumulátor vybaven kapalinovým chladicím okruhem. Pro větší bezpečnost chladicí kapalina necirkuluje uvnitř jeho těla, ale skrz kanály vylisované v podlaze. Pokud jde o nabíjení, trasu si naplánujete pomocí Google Maps a akumulátor se s předstihem samočinně předehřeje, aby se zkrátila doba dobíjení.
Příjemně potěší na pětimístný moderní elektromobil poměrně nízká hmotnost. Renault 5 E-Tech vykazuje pohotovostní hmotnost 1449 a celkovou 1920 kg, což jsou údaje zhruba o 100 kg nižší než u Méganu E-Tech a o stejnou hodnotu vyšší než u konvenčního Clia s hybridním pohonem. Všechny verze jsou osazeny překvapivě výhradně pneumatikami 195/55 R18 a víceprvkovými závěsy zadních kol (typy postavené na platformě CMF-B totiž vzadu vesměs používají vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou). Novinkou je integrovaný brzdový systém, obsahující kromě jiného systém ESC a umožňující také rychlejší zapojení systému samočinného nouzového brzdění (reakční doba se údajně zkrátila na polovinu).
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Vyhraj soutěž "Tři dny v Praze" pro dva s ubytováním v luxusním apartmánu na Malé Straně, kterou pořádá Auto-Inzerce.cz. Více ZDE.
Pro každý autobazar v ČR - za každých 20 vložených inzerátu nabízíme BANNER na 30 dní ZDARMA.
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno.
Kontaktujte nás
59 800 Kč
Mazda Iconic SP Concept – Budoucnost MX-5
13. 02. 2025 17:02