BMW X2/iX2 (U10) – Bez experimentů
10. 02. 2025 18:02Petr Hanke 28.08.2024 06:19 zdroj časopis automobil
Foto: Mercedes-Benz
Pojízdná laboratoř Mercedes-Benz Vision EQXX potřebuje v reálném provozu na ujetí stovky kilometrů méně energie, než kolik jí obsahuje litr benzínu. Za tímto výsledkem stojí mnoho zajímavých koncepčních i technických řešení. Krátce jsme usedli za volant.
Tento prototyp existující v jednom jediném kuse představil Mercedes-Benz již začátkem roku 2022 na veletrhu CES v Las Vegas a od té doby má napilno. Pravidelně absolvuje dálkové cesty v reálném provozu a představuje se staticky na výstavách i v pohybu na různých akcích. A právě na jedné takové jsme měli možnost na uzavřeném polygonu za volant usednout i my. Vůz Vision EQXX vznikl na základě snahy vyvinout elektřinou poháněný vůz, který na jedno nabití ujede více než tisíc kilometrů. Mercedes-Benz ale nechtěl jít cestou prostého použití velkého akumulátoru, ale zvolil složitější přístup spočívající ve zvýšení celkové účinnosti, a tedy snížení spotřeby energie. Cílovou hodnotou celého projektu byla spotřeba kolem 10 kWh/100 km, již se ale podařilo značně překonat.
Foto: Mercedes-Benz
Automobil na první pohled působí futuristicky, ale současně z propracovanosti jeho detailů máte pocit, že jde o sériový vůz. Tvar karoserie je plně podřízen aerodynamice. Svými rozměry s délkou atakující pětimetrovou hranici přibližně odpovídá automobilům vyšší střední třídy, nicméně při reálném setkání působí drobnějším dojmem. Zaměření na minimalizaci aerodynamického odporu spočívá již ve snaze o zmenšení čelní plochy, která má hodnotu jen 2,12 m2. Té bylo dosaženo zejména malou výškou 1348 mm a také silně se směrem ke střeše zužující horní částí karoserie. Zatímco podlaha vozu je zcela rovná, povrch karoserie je hladký a plynulý.
Při reálném setkání je fascinující zejména řešení zadní poloviny vozu s plynule se svažující střechou zakončenou výraznou odtrhovou hranou ohraničující zadní část nejen shora, ale také ze stran a zespodu. Zadní část podlahy je navíc výsuvná směrem vzad, takže bod odtrhnutí vzduchu posunuje ještě dále za vůz. Aplikované řešení useknuté zadní části je moderním provedením řešení Wunnibalda Kamma spočívající v principu, že obtékající vzduch se od povrchu na hraně doslova odtrhne a turbulence se začnou tvořit až daleko za vozem, kde již nevytvářejí za vozem podtlak, jenž by jej brzdil. Ostatně aerodynamické řešení vozu Vision EQXX předvedl Mercedes-Bez již v roce 2015 na studii Concept IAA, u nějž se nepohybovala pouze zadní část podlahy, ale celá záď. Oba tyto vozy spojují i celkové proporce a tvar karoserie.
Vision EQXX ale přidává řadu detailních řešení v podobě plochých krytů kovaných hořčíkových kol se speciálně upraveným přechodem mezi diskem a pneumatikou, vzduchové clony v předním nárazníku, průduchy za předními koly nebo třeba aktivní chladicí kanály v přídi vozu, které po otevření odvádějí vzduch otvory v přední kapotě. Součinitel aerodynamického odporu vzduchu činí jen cx = 0,17 a pomohly jej dosáhnout také rozměry pneumatik, vyznačující se malou šířkou v poměru k průměru (185/65 R 20).
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Vyhraj soutěž "Tři dny v Praze" pro dva s ubytováním v luxusním apartmánu na Malé Straně, kterou pořádá Auto-Inzerce.cz. Více ZDE.
Pro každý autobazar v ČR - za každých 20 vložených inzerátu nabízíme BANNER na 30 dní ZDARMA.
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno.
Kontaktujte nás
59 800 Kč
300 000 Kč
BMW X2/iX2 (U10) – Bez experimentů
10. 02. 2025 18:02Range Rover Sport SV – Z jiného světa
09. 02. 2025 18:02