Peugeot 5008 Hybrid – A teď na benzín!
30. 04. 2025 20:04Jiří Duchoň 19.09.2024 06:01 zdroj časopis automobil
Foto: Ford
Po řadě ověřovacích sérií, odvozených z produkčních typů, premiéře Mustangu Mach-E (viz AR 1/’20) a mnoha odkladech Ford zahájil výrobu svého prvního sériového elektromobilu pro Evropu. Má jít o frontální útok na elektrickou trakci, zahájený přímo z legendární továrny v Kolíně nad Rýnem.
Zatímco evropská část koncernu FMC Wolfsburským na základě smluv poskytla užitkové modely Ranger/Amarok či Transit Custom/Transporter, Volkswagen mu zase přepustil know-how své platformy MEB pro osobní elektromobily. Vzešel z ní nový, plně elektrický Ford Explorer. Představili jej sice již loni na jaře, ale s kolegy z poroty volící evropský Vůz roku (COTY) jsme si Explorer exkluzivně vyzkoušeli až počátkem letošního června, a to v malebných kulisách jarního okolí slovinské Lublaně.
Foto: Ford
Marin Gjaja, šéf evropského programu elektromobilů Ford, nás ujistil o tom, že byli součástí vývoje od samotného počátku zrodu platformy VW MEB. Zpoždění náběhu výroby zřejmě nakonec souvisí s implementací od letošního července platných standardů pro kybernetické zabezpečení. Je však chvályhodné, že Ford Explorer nakonec přijíždí v nejnovější podobě techniky VW MEB, a v některých případech ji dokonce překonává. Ulli Koesters, technický ředitel elektromobilního programu evropského Fordu, nám například potvrdil, že akumulátor vozu lze temperováním připravit na blížící se nabíjení nejen zadáním nabíjecí stanice do navigace, ale též takříkajíc „natvrdo“, tedy přímým sepnutím.
Explorer je k dispozici ve stejných dvou specifikacích jako nová Cupra Tavascan (viz AR 6/’24) nebo nedávno modernizovaná Škoda Enyaq. Ford Explorer tak dostanete s pohonem zadních kol (RWD) novým elektromotorem o výkonu 210 kW (286 k) a ve verzi AWD pak i druhým vpředu, s výkonem 80 kW (109 k), a kombinovaným maximem 250 kW (340 k). Maximum okamžitého točivého momentu je vždy 545 N.m. V prvním případě Explorer využívá téhož li-ion akumulátoru jako vozy VW Group, tedy s využitelnou kapacitou 77 kWh a nabíjením výkonem do 135 kW, ovšem verze s motory na obou nápravách přichází s akumulátorem nové generace, tedy s upravenou chemií a větší energetickou hustotou. Proti původním spekulacím však nejde o fosfátové řešení LFP, ale o konvenční li-ion strukturu, a spíše než kosmetické navýšení využitelné kapacity na 79 kW u něj potěší možnost nabíjet výkonem až 185 kW. To zatím neumí ani Tavascan, ani Enyaq, ale podle všeho má podobný akumulátor nová Cupra Born VZ (viz str. 42). Nabití z 10 na 80 % kapacity má díky tomu trvat asi 26 minut, o několik minut kratší dobu než u Exploreru RWD. Bez ohledu na provedení se dojezd na jedno nabití u Exploreru pohybuje kolem 550 km podle normy WLTP pro kombinovaný provoz.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno
Auta Škoda | Auto do 20.000,- Kč | |
Aua Volkswagen | Auto do 50.000,- Kč | |
Auta Audi | Auto do 100.000,- Kč | |
Auta Honda | Auto do 200.000,- Kč | |
Auta Toyota | Auto do 400.000,- Kč | |
Auta Renault | Auto nad 400.000,- Kč |
Kontaktujte nás
Peugeot 5008 Hybrid – A teď na benzín!
30. 04. 2025 20:04BMW M3 Competition Touring M xDrive – Kouzlo detailů
29. 04. 2025 20:04