Japonská královna
Text: Petr Poduška (motorkari.cz)
Foto: Honda
Na domácím trhu Honda slaví se svou retro stylovkou velké úspěchy a protože průzkumy ukazují kupní potenciál také v Evropě, přichází letos replika inspirovaná čtyřválci ze sedmdesátých let i na starý kontinent. První zásilka dvaceti testovacích kousků směřovala do španělské Valencie, kde jsme se o uplynulém víkendu mohli s CB1100 seznámit zblízka. Popravdě řečeno, nevěděl jsem vůbec co čekat a o to příjemněji mě Honda překvapila.

Prezentace takového retra jako je CB1100 by se jen těžko dala začít jinak než pohledem do historie a stručným výčtem alespoň těch nejdůležitějších modelů, jejichž slávu chce Honda připomenout světu. Cílem totiž nebylo ani tak vytvořit repliku konkrétní motorky, jako spíš oživit vzpomínky na všechny vzduchem chlazené čtyřválce z poslední třetiny minulého století. Celou jejich slavnou éru odstartovalo na výstavě v Tokiu v roce 1968 představení Hondy CB750, která je považována za první světový superbike a hraje v motocyklových dějinách hodně důležitou roli. Vzduchem chlazený řadový čtyřválec do té doby nikdo jiný sériově do motorek nemontoval, takže Honda má pro renesanci této přelomové technologie pochopitelné důvody. Prvnímu CB750 se přisuzují průkopnické zásluhy i v souvislosti s dalšími designovými i konstrukčními prvky, ke kterým patří například zakloněné budíky se zeleným podsvícením, elektrický startér, chcípák na řídítkách nebo perleťové lakování. Většina z nich putování historií přežila bez zásadních změn, ale třeba právě kulaté chromované přístroje už dnes patří mezi typické retro a na CB1100 tím pádem také nesmí chybět. Zřetelnou inspiraci prvním CB750 můžeme najít také u zadního světla, velkých kulatých blinkrů nebo chromovaných zrcátek.
Více najdete v časopise Motorbike